Ženy ve STIHL v Brazílii mohou nahrávat nevhodné komentáře na samolepicí papírky.

„Rozmanitost je jako pozvat někoho na večírek; inkluze je jako pozvat ho k tanci“ – to je klíčový princip programu diverzity společnosti STIHL Brazil s názvem „Programa Diversidade – STIHL para Todes“ od roku 2019. Název se překládá jako „STIHL pro každého“. Přítomnost a začlenění žen, osob se zdravotním postižením a členů komunity LGBTQIA+ na pracovišti, bez ohledu na náboženské vyznání nebo etnickou příslušnost, je ve společnosti STIHL Brazil naprosto zásadní a je součástí každodenního života.

PŘIJETÍ ROZMANITOSTI
Brazilský program diverzity je rozdělen do čtyř různých oblastí, které vzájemně úzce spolupracují a každou z nich řídí různé skupiny zaměstnanců: Pohlaví, postižení, etnická příslušnost, LGBTQIA+. Když byl program poprvé spuštěn, zúčastnilo se ho přibližně 100 zaměstnanců společnosti STIHL. Nyní se toto číslo již zvýšilo na 200. Cílem programu, který řídí HR partnerka Andreia de Borba de Souza (BR/PHD-sb), je více osvětlit diverzitu v pracovní síle a změnit názory lidí. „Věříme, že to má na společnost pozitivní dopad,“ říká 36letý muž. „Vytváříme bezpečné a otevřené prostředí, které zlepšuje vnímání společnosti a pozitivně ovlivňuje hledání nových talentů a ducha inovací ve společnosti STIHL.“

HR Business Partner Andreia de Borba de Souza

VÝZVA S ČOKOLÁDOU
Od roku 2019 program zorganizoval řadu aktivit a kampaní s cílem zvýšit povědomí o těchto čtyřech skupinách. Například v listopadu byl kladen zvláštní důraz na úvahy o otázkách souvisejících s etnickým původem. Letos oslavila společnost STIHL Brazil měsíc žen kolem Mezinárodního dne žen, který připadal na 8. března. Všechny zaměstnankyně dostaly tabulku čokolády s nápisem „Tinha que ser mulher“ (Tinha que ser mulher), což znamená něco jako: „To mohla být jedině žena.“ Andreia de Borba de Souza vysvětluje důvody kampaně: „Zeptali jsme se našich zaměstnankyň, s jakými frázemi se setkaly kvůli svému pohlaví, a zjistili jsme, že ženské schopnosti jsou opakovaně ignorovány nebo je jejich ženskost zdůrazňována v negativním kontextu.“

Etiketa na čokoládové tyčince byla formou provokace a připomínkou všem zaměstnankyním, že každá žena může být stejně inteligentní a silná jako kterýkoli muž. „Pozvali jsme také zaměstnankyně z různých oblastí společnosti, aby hovořily o tom, jak být ženou ve STIHL a jak se jim daří v kariéře,“ vysvětluje vedoucí programu diverzity.

Eliane Barbosa Fortes

PŘÍKLADY PODÁVÁNÍ
„Jsem multifunkční operátorka v továrně na motory,“ říká Lisandra Rech Faber (BR/UMO-re)
Považuje se za vzor pro ženy v továrně, které chtějí rozvíjet své dovednosti. Kampaně se zúčastnila i Eliane Barbosa Fortes (BR/ZFG-fe), specialistka na slévárny: „Jsem rád, že má práce je oceňována, protože vím, kolik zodpovědnosti s sebou nese rozhodnutí, která dělám, a jsem rád, že vím, že jsou to ta nejlepší rozhodnutí pro STIHL.“

AKTIVNĚ TVARUJEME ZMĚNU
Spolu s programem „STIHL pro každého“ byla v roce 2021 v Brazílii spuštěna také „Škola rozmanitosti“. Tento interní projekt se zaměřuje na manažery a supervizory, jejich školení a zvyšování jejich povědomí o různých tématech diverzity. Školení dosud absolvovaly přibližně dvě třetiny všech manažerů ve společnosti STIHL Brazil. Někteří byli zpočátku skeptičtí a právě s těmito hlasy chce Andreia de Borba de Souza začít: „Každý si musí být vědom důležitosti a relevance diverzity a rovných příležitostí, abychom mohli být rozmanitou společností.“ Manažeři hrají při zavádění změn obzvláště klíčovou roli.“

Lisandra Rech Faber

Zaměstnanci, kteří se zúčastnili Školy diverzity, obdrží barevnou šňůrku na krk, na kterou si mohou připevnit firemní identifikační číslo. „Každý nosí šňůrku na krk s hrdostí,“ dodává de Borba de Souza. „Zpětná vazba je téměř vždy pozitivní a program se těší všeobecnému přijetí v celé společnosti.“

STIHL Brazil se od té doby stala součástí sítě různých společností, které spojily síly, aby prosazovaly rozmanitost a učily se od sebe navzájem. „Je nezbytné, aby společnosti po celém světě neustále hledaly způsoby, jak podporovat diverzitu a vytvářet pracovní prostředí, kde každý zažívá stejné množství uznání a respektu a je schopen dosáhnout svého plného potenciálu,“ říká de Borba de Souza. Jak říkají ve STIHL Brazil: „Chceme lidi požádat, aby tančili každý den.“

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT