„Usilujeme o vedení v oblasti duálních technologií“

Michael Traub na montáži v závodě 2 ve Waiblingenu.
Michael Traub na montáži v závodě 2 ve Waiblingenu.

Michael Traub je předsedou výkonné rady společnosti STIHL již téměř 2 roky. V rozhovoru pro „Blick ins Werk“, během prohlídky závodu č. 2 ve Waiblingenu, hovoří o současném obchodním rozvoji společnosti a správné strategii pro zvládnutí výzev budoucnosti. Zaměřuje se na transformaci bezdrátových technologií a technologické vedoucí postavení v oblasti benzínových a bezdrátových produktů.

Jak se cítíte po dvou letech zpět v Německu?

MICHAEL TRAUB: Cítím se tady v zemi velmi dobře, zejména v naší mezinárodně zaměřené rodinné firmě. Rád bych využil této příležitosti a poděkoval všem kolegům za vřelé přijetí a za jejich širokou a konstruktivní podporu mé práce.

Než jste nastoupil do společnosti STIHL, žil jste 20 let v zahraničí. Jak se podle vás změnilo Německo?

MICHAEL TRAUB: Mentalitu v Německu stále vnímám jako realistickou, důkladnou a založenou na hodnotách. Je to velmi příjemná a milá země s chytrými a motivovanými lidmi. Kromě toho se společnost vyznačuje multikulturní rozmanitostí. Abychom si udrželi úroveň prosperity, uvítal bych v některých oblastech větší ochotu ke změnám a agilitu. A byrokracie v této zemi je někdy značná. Volání po snížení byrokratické zátěže bohužel narážejí do značné míry na hluché uši.

Od té doby jste navštívil mnoho poboček STIHL v Německu i v zahraničí a hovořil jste se zaměstnanci, specializovanými prodejci a obchodními partnery. Čeho jste si všimli? Co tato společnost představuje?

MICHAEL TRAUB: Společnost je zaměřena na dlouhodobý horizont – a to díky našim angažovaným akcionářům, kteří reinvestují většinu svých zisků. Všechno je tu o lidech. Zaměstnanci mají ducha STIHL, silně se ztotožňují se společností a jsou vysoce motivovaní a oddaní. Rád bych poděkoval našim zaměstnancům po celém světě za jejich silné nasazení v naší rodinné firmě. Jsou nejdůležitějším faktorem úspěchu. Naši zákazníci důvěřují naší značce a oceňují vysokou kvalitu našich produktů.

...benzín a bezdrátové produkty?

MICHAEL TRAUB: Pokud jde o benzínové produkty, naše kvalita je známá po celém světě a téměř legendární. Jsme také lídrem v oblasti profesionálních bezdrátových produktů. V spotřebitelském segmentu si však stále musíme vybudovat vedoucí postavení v oblasti technologií a získat uznání. Přechod z benzínového na akumulátorový je v plném proudu. Zde potřebujeme větší ochotu ke změnám a rychlost změn ve firmě. Stále máme hodně „benzínu v krvi“ a musíme se více zaměřit na bezdrátové technologie.

Naší nejvyšší prioritou je transformace na bezdrátové technologie a s tím spojený cíl stát se přední společností v oblasti bezdrátových technologií pro naše zákazníky.
Michael Traub, předseda představenstva společnosti STIHL
Michael Traub, Předseda výkonné rady STIHL

Jak v současné době probíhá rozvoj obchodu společnosti STIHL?

MICHAEL TRAUB: Léta velmi silného růstu jsou prozatím pryč. V roce 2023 jsme výrazně pod hodnotami z předchozího roku a pod našimi plánovanými úrovněmi, co se týče tržeb a produkce. To platí pro Skupinu jako celek, ale i pro mateřskou společnost. A také nám klesla fluktuace. Proto jsme během roku snížili náklady, abychom stabilizovali výsledek. Kromě toho jsme museli omezit výrobní programy a provést personální úpravy na všech místech – ačkoli jsme tak činili promyšleně a s rozumnou perspektivou. Naším cílem je posílit konkurenceschopnost společnosti, abychom mohli dlouhodobě chránit pracovní místa.

Můžete nám o tom prosím říct více? Jak si stojíme v porovnání s konkurencí v našem oboru?

MICHAEL TRAUB: Současný vývoj je typický pro náš průmysl venkovních elektrických zařízení, čímž mám na mysli segment zahradních, lesnických a stavebních strojů. Ti konkurenti, kteří v posledních letech rostli ještě více než my, nyní zažívají obzvláště značné ztráty. Je také třeba poznamenat, že v posledních třech letech jsme měli téměř dvojciferné tempo růstu. Náš obrat vzrostl z 3,9 miliardy eur v roce 2019 na 5,5 miliardy eur v roce 2022. Ale éra boomu koronavirové pandemie, kdy lidé museli zůstat doma, a proto investovali do domu a zahrady, je pryč. Teď zase utrácejí peníze za cestování a stravování v restauracích. Naše životy navíc ovlivňují globální krize a nové války. Vysoké ceny energií, celková ekonomická slabost a vysoká inflace negativně ovlivňují naše tržby. Jsem proto přesvědčen, že se nacházíme ve fázi dočasné konsolidace trhů.

Takže je to jen dočasný problém?

MICHAEL TRAUB: Bereme to velmi vážně. Pokud bychom nezavedli protiopatření a nechali všechno plynout, mohli bychom se rozhodně ocitnout v trvalém problému. Ale jako výkonná rada jsme se již na začátku a v úzkém kontaktu s rodinou Stihlových dohodli, že v provozní činnosti zavedeme vhodná opatření, abychom společnost bezpečně provedli tímto náročným obdobím. Toto je náš operační úkol jako managementu. Předpokládám, že slabá ekonomika se na přelomu roku nezotaví, což znamená, že budeme možná muset dále upravit náš výrobní program jak v mateřské společnosti, tak i ve skupině STIHL.

Michael Traub

Během pandemie jsme měli potíže s doručováním. Naši zákazníci museli někdy na zboží dlouho čekat. Vedeme si v tomto ohledu nyní lépe?

MICHAEL TRAUB: Oddělení výroby, materiálu a logistiky fantasticky spolupracovala a vyřešila nedokončené objednávky, takže se nám daří opět včas dodávat našim autorizovaným prodejcům téměř všechny produkty. V současné době mají maloobchodníci vysoké zásoby, které je třeba nejprve prodat. To je další důvod, proč naši prodejci zaujímají opatrný přístup k zadávání objednávek. Naše tržby se opět zvýší až tehdy, až se zásoby u prodejců výrazně vyčerpají.

A kdy se tržby opět zvýší? Jaké je vaše očekávání?

MICHAEL TRAUB: Očekávám, že se situace bude nejdříve v druhé polovině letošního roku dále zlepšovat. Kromě toho pracujeme také na optimalizaci úrovně a struktury vlastních zásob v mateřské společnosti a skupině, protože vysoká úroveň zásob váže značný kapitál. To stojí spoustu peněz a my se v tomto ohledu chceme výrazně zlepšit.

Jaké jsou kromě těchto provozních úkolů základní výzvy pro společnost STIHL? Co je naší prioritou?

MICHAEL TRAUB: Svět kolem nás se stává nestabilnějším a mění se stále rychleji. To ovlivňuje naše trhy, produkty, zákazníky, konkurenci, dodavatele atd. Pro nás to znamená především najít odpověď na pokles prodeje benzínových produktů a zohlednit rostoucí význam bezdrátových technologií. Konkurence v segmentu akumulátorových zařízení je výrazně intenzivnější než v segmentu benzínových. Naší nejvyšší prioritou je proto transformace na bezdrátové technologie a s tím spojený cíl stát se přední společností v oblasti bezdrátových technologií pro naše zákazníky – tedy v profesionálním a domácím segmentu v oblasti venkovního elektrického vybavení.

A jak vypadá strategie společnosti STIHL pro dosažení těchto cílů?

MICHAEL TRAUB: Usilujeme o vedoucí postavení v oblasti dvojí technologie – v benzínových a bezdrátových produktech. V budoucnu však budeme muset do bezdrátových technologií investovat podstatně více – do lidí, strojů, trhů a technologií. Za tímto účelem jsme zavedli naši strategii „Baterie na prvním místě“. To znamená, že se musíme prioritně zaměřit na bezdrátové technologie a zdroje. Chceme do roku 2028 ztrojnásobit naši úroveň tržeb z bezdrátového obchodu z roku 2022. Za tímto účelem jsme zahájili řadu opatření, která sdružujeme do strategické oblasti činností „Program transformace baterií“.

A jak využijeme naše další obchodní oblasti?

MICHAEL TRAUB: Naše strategie může být úspěšná pouze tehdy, pokud plně využijeme potenciál všech obchodních oblastí. V oblasti benzínů budeme i nadále technologickým lídrem ve vysoce výkonných aplikacích. Zároveň zmírníme probíhající nahrazování spalovacích motorů akumulátorovými motory v rozvinutých zemích prostřednictvím růstu na rozvíjejících se trzích. V oblasti poprodejních služeb se klade důraz na pronikání na stávající trhy a rozšiřování obchodu s díly a servisem. Ziskovost těchto dvou segmentů bude tvořit základ naší transformace v oblasti baterií.

Michael Traub ve vývojovém centru ve Waiblingenu.
Michael Traub ve vývojovém centru ve Waiblingenu.

Jedná se o velmi rozsáhlé projekty. Jsou dosažitelné s dnešní obchodní organizací, nebo k tomu potřebujeme nové struktury a procesy? A jakou roli hraje mateřská společnost?

MICHAEL TRAUB: Německá lokalita je v tomto ohledu klíčová. Toto je sídlo korporátní skupiny. Nejdůležitější strategická a operační opatření se připravují a rozhodují ve Waiblingenu. Víme ale také, že výzvy budoucnosti nemůžeme překonat pouze z Německa – právě naopak. Úspěšní budeme pouze v globální síti a jako mezinárodní tým STIHL. S ohledem na to usilujeme o nové a silnější partnerství s našimi přidruženými společnostmi. Toho chceme dosáhnout v kontextu MOVE, a to prostřednictvím nové organizační struktury a celosvětově jednotného řízení a správy a řízení. Pro různé firemní funkce, jako je prodej, marketing, nákup nebo lidské zdroje, jsou definovány jasně definované struktury a formy spolupráce. To znamená, že zdroje lze sdružovat po celém světě také v regionálních centrech (regionálních uzlech) našich přidružených společností, abychom se mohli lépe koordinovat a navzájem se podporovat. Společně pak můžeme využít recyklovanou energii k tomu, abychom našim zákazníkům nabídli ještě lepší produkty a řešení.

Zmínil jste, že mateřská společnost hraje ústřední roli. Platí to i pro produkci?

MICHAEL TRAUB: Platí to pro produkci, dokud je německý závod konkurenceschopný. Naše konkurenceschopnost v této zemi však neustále klesá. Vysoké ceny energií, vážný nedostatek kvalifikovaných pracovníků, nadměrná byrokracie, vysoké mzdy a vedlejší náklady na pracovní sílu a daňové zatížení, které je nad mezinárodním průměrem, činí německou lokalitu pro firmy stále méně atraktivní. Přesto budeme i zde ve Waiblingenu investovat, například do vlastní výroby EC motorů pro naše profesionální akumulátorové elektrické nářadí. To je dáno především hlubokými vazbami rodiny Stihlů na tento region. Blízkost našeho vývojového oddělení je navíc výhodou této inovativní technologie. Aby však rodinné firmy mohly dlouhodobě více investovat, musí se podnikatelská činnost v Německu opět více vyplatit. Bohužel v tuto chvíli nevidím velkou naději na to.

Co vás k tomu vede?

MICHAEL TRAUB: Německo má jako lokalita obrovské problémy a nachází se v recesi. Přímé investice zahraničních společností jsou zde v Německu nízké. A uprostřed této situace probíhá diskuse o čtyřdenním pracovním týdnu s plnou mzdou. To je naprosto nereálné. To by vedlo k ještě větší migraci tvorby hodnot a pracovních míst z Německa do jiných zemí. To si jistě nikdo nepřeje. Místo toho, abychom mluvili o tom, že budeme dělat méně práce, bychom měli hledat způsoby, jak do světa práce zavést větší flexibilitu.

Nechme politiku stranou a vraťme se ke STIHLu. Jaké jsou vaše plány pro společnost v roce 2024?

MICHAEL TRAUB: Jako výkonná rada budeme v příštím roce společně intenzivněji pracovat na realizaci našich strategických projektů a opatření. Ve skupině začínáme rozvíjet naše globální organizační struktury a procesy v klíčových korporátních funkcích. A jako příklad jedné z nejdůležitějších strategických oblastí působnosti skupiny STIHL bych rád zmínil ONE STIHL. Doposud bylo na nový procesní a systémový systém S/4HANA převedeno 25 prodejních společností STIHL a jedna výrobní společnost. V současné době se zavádějí další 3 prodejní společnosti a 2 produkční společnosti. Přípravy na ONE STIHL jsou již v plném proudu v mateřské společnosti i v Brazílii. Žádám všechny dotčené zaměstnance o jejich obětavou podporu při implementaci.

A můžete nám prozradit své osobní plány na příští rok?

MICHAEL TRAUB: Jsem velkým fanouškem leasingu elektrokol STIHL a právě jsem si pořídil elektrokolo – s výkonným motorem od firmy Bosch. Příští rok budu občas jezdit do práce na kole. S manželkou budeme o víkendech také prozkoumávat region na kole. Stále je tam spousta věcí k objevování...

Děkujeme vám za rozhovor, pane Traube.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT