Vývoj hybridů ve společnosti STIHL: To znamená, že vývojáři zároveň okupují bezdrátový i benzínový svět. Je to přístup, který v nadcházejících letech nabude stále většího významu vzhledem k nevyhnutelnému technologickému trendu směrem k akumulátorovému elektrickému nářadí. Aby společnost STIHL využila proslulou sílu inovací a zůstala v popředí v oblasti akumulátorových produktů, pracuje stále více zaměstnanců na vývoji v obou oblastech pohonů. Jaké je to žít mezi světy? Max Ryssel (2/CYC) a Stefan Kaats (2/CYF-ka) poskytují náhled.
V neustále se měnícím světě je stále důležitější umět se rychle přizpůsobit novým situacím – a to platí i pro STIHL. Zaměstnanci ve vývoji jsou ve své každodenní práci zvyklí flexibilně a rychle reagovat na širokou škálu okolností, aby projekty byly dokončeny bezpečně a včas. „Hybridní vývoj“ znamená přesně to, že: Rychlé přizpůsobení se měnícímu se prostředí projektů a také technologickému trendu směrem k bezdrátovým zařízením. Zaměstnanci, kteří dříve pracovali v sektoru spalovacích motorů, přispívají svými dlouholetými zkušenostmi a odbornými znalostmi k vývoji akumulátorového elektrického nářadí.
Jak uvádí Jochen Eichner (2/CRF), který sám pracuje na vývoji v segmentu akumulátorových i spalovacích motorů, „to nabízí výhodu jak koncovým zákazníkům, kteří vědí, že jejich požadavky na kvalitu elektrického nářadí STIHL jsou splněny společnými odbornými znalostmi, tak i samotným zaměstnancům, kteří mohou rozšířit své bohaté zkušenosti prací v oblasti vývoje akumulátorového elektrického nářadí.“ V obou světech již pracuje řada vývojářů. Díky tomu může společnost STIHL flexibilně reagovat na vnější vlivy prostředí a interní strategická rozhodnutí.
Společnost podporuje zaměstnance v oblasti vývoje akumulátorového elektrického nářadí širokou škálou opatření v oblasti dalšího vzdělávání – mimo jiné ve spolupráci s Univerzitou aplikovaných věd v Esslingenu.
Max Ryssel (2/CYC) a Stefan Kaats (2/CYF-ka) informují o svých zkušenostech ze světa akumulátorového nářadí a spalovacích motorů.
Ve kterých oblastech může vývoj bezdrátových produktů těžit z technologií poháněných benzínem?
STEFAN KAATS: V oblasti spalovacích motorů má STIHL desítky let zkušeností s úspěšným uváděním produktů na trh. Kromě toho jsou požadavky a pracovní metody týkající se našich benzínových produktů velmi dobře známy a srozumitelné. Právě to poskytuje dobrý základ pro návrh vysoce kvalitních spotřebitelských a profesionálních produktů v bezdrátovém sektoru.
Jaké jsou hlavní rozdíly mezi vývojem akumulátorových a spalovacích motorů?
MAX RYSSEL: Samozřejmě základy technologie pohonů a související požadavky a vztahy. Systémové vlivy a technické křížové efekty jsou u spalovacích motorů výraznější. Pokud na motoru něco změním, může to ovlivnit emise hluku nebo mít například další dopady na celý systém. U akumulátorového elektrického nářadí lze komponenty v celkovém systému jasněji rozlišit. To také usnadňuje použití stejných komponent v různých produktech, čímž se v některých případech výrazně zkracuje doba vývoje bezdrátových produktů.
Jaké nástroje jsou užitečné pro někoho, kdo chce pracovat v bezdrátovém světě?
MAX RYSSEL: Když jsem začínal, zkušenosti s projektovým řízením, znalost technologií elektrického nářadí a jejich aplikací a osobní síť kontaktů mi vytvořily dobrý základ. Také jsem mohl znovu využít své stávající odborné znalosti pro určité oblasti úkolů. Kromě toho mi vstup do světa akumulátorového elektrického nářadí pomohl interní školení STIHL „Elektrotechnika pro inženýry“, které bylo vytvořeno ve spolupráci s Univerzitou aplikovaných věd v Esslingenu. I když to samozřejmě nenahradí celé studium elektrotechniky.
Jaké jsou výzvy při přechodu na vývoj bezdrátových produktů?
STEFAN KAATS: Největší výzvou při prvním vstupu do tohoto oboru je získání znalostí specifických pro danou technologii. Bezdrátový produkt má samozřejmě výrazně více elektronických součástek a méně mechanických přenosových prvků. Technické požadavky se také liší, například v oblasti vlivů prostředí. Díky tomu je to zároveň náročné i obohacující. Kromě vstupu do nové technologické oblasti došlo také k restrukturalizaci vývojové organizace a my jsme se museli seznámit s novými rámcovými podmínkami vývojového procesu.
Jaké jsou výhody a nevýhody „hybridního vývoje“?
MAX RYSSEL: Společnost STIHL může ziskově využít odborné znalosti zkušených zaměstnanců v obou oblastech a flexibilně tak reagovat na požadavky projektu a strategie. Znalosti a myšlenky se v tomto procesu vzájemně doplňují. Přestože hybridní existence někdy znamená menší technologickou hloubku v produktových skupinách kvůli stále širšímu spektru úkolů, stále se můžete prezentovat jako všestranný vývojář.
Jak se vám daří prokazovat spravedlnost oběma světům?
STEFAN KAATS: Pro práci na vysoké úrovni v obou oborech je důležité neustále pracovat na projektech s využitím obou technologií a učit se z nich, a to jak bezdrátových, tak i benzínových produktů. Předávání odborných znalostí mezi kolegy a důvěra v projektové specialisty jsou zde stále důležitější.
Proč je pro vás důležité být aktivní v obou světech?
STEFAN KAATS: Mé osobní nadšení pro dvoutaktní spalovací motory je důvodem, proč je pro mě důležité být i nadále součástí „úspěšného příběhu benzínových motorů“ ve své práci. Zároveň hybridní roli vnímám i jako osobní příležitost k dalšímu rozvoji a seznámení se s novými technologiemi a způsoby práce. U akumulátorových produktů mě fascinuje zejména to, že změnou hodnot v elektronice lze dosáhnout zcela odlišného chování stroje jen několika kliknutími – například pomocí výkonové křivky, ve které lze definovat vyšší výkon i při nízkých otáčkách. Díky tomu je stroj velmi výkonný i při nízkých rychlostech. Tato kombinace mi dává příležitost denně se pouštět do vzrušujících a náročných úkolů a zároveň se osobně rozvíjet.