Waiblingen, 23. 4. 2024 | Tisková zpráva společnosti

STIHL zvyšuje podíl bateriových produktů na celkovém prodeji

  • Podíl prodeje bateriových produktů vzrostl v roce 2023 na 24 procent
  • Dočasná konsolidace trhu: slabá ekonomika a geopolitické podmínky zpomalují rozvoj tržeb a prodeje

 

Skupina STIHL, přední výrobce motorových pil a outdoorového vybavení, pokračovala ve fiskálním roce 2023 v úspěšném zavádění své strategie v oblasti baterií. Mezinárodně aktivní rodinný podnik dokázal zvýšit podíl tržeb z bateriového nářadí na 24 procent – ​​oproti 20 procentům v předchozím roce. V důsledku toho je téměř každý čtvrtý prodaný výrobek STIHL napájen z baterie. Michael Traub, předseda představenstva společnosti STIHL, říká: „STIHL má dobré cestě k tomu, aby zaujal vedoucí pozici v segmentu baterií.“ Naši zákazníci vědí, že se mohou spolehnout na vysokou kvalitu našich produktů a našich služeb.“ Zároveň byl uplynulý fiskální rok charakterizován řadou výzev. Po letech obzvláště silného růstu během pandemie koronaviru se nyní celé odvětví nachází ve fázi konsolidace. Celkové tržby skupiny STIHL dosáhly ve fiskálním roce 2023 celkové výše 5,3 miliardy eur (v předchozím roce: 5,5 miliardy eur). I přes mírný meziroční pokles o 4,1 procenta byly tržby stále na výrazně vyšší úrovni než před pandemií koronaviru. Negativní vlivy směnných kurzů ovlivnily také tržby. Bez započítání vlivu směnných kurzů by pokles tržeb činil pouze 1,1 procenta. Počet zaměstnanců na celém světě k 31. prosinci 2023 klesl o 3,6 procenta na 19 805 (v předchozím roce: 20 552).

„Po třech letech extrémně silného růstu jsme se v roce 2023 potýkali s klesající poptávkou,“ vysvětluje Traub. „Tato fáze, kterou jsme zažili kvůli pandemii koronaviru, je u konce.“ Karantény a cestovní omezení vedly k omezujícímu efektu. Údržba domu a zahrady byla velmi oblíbená a mnoho spotřebitelů investovalo do nového nářadí. Vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby nyní utlumily spotřebitelskou důvěru. Kromě toho mají prodejci a maloobchodníci dostatek zásob, které nyní musí nejprve prodat.“

Vývoj se v roce 2023 celosvětově lišil region od regionu. Přehled trhů:

  • Spojené státy jsou největším samostatným trhem společnosti STIHL a představují zhruba třetinu jejích tržeb. Kvůli povětrnostním podmínkám se jarní sezóna neuskutečnila. Kanada trpěla rozsáhlými lesními požáry a záplavami. V důsledku toho byly tržby v **Severní Americe** výrazně nižší než v předchozím roce. Zároveň se společnosti STIHL podařilo rozšířit síť prodejců a zvýšit tržní podíl v Severní Americe, který lze připsat bateriovým produktům.
  • V **Latinské Americe** se spotřebitelské klima výrazně zhoršilo kvůli vysoké míře inflace, politické nestabilitě, zhoršující se bezpečnostní situaci a nedostatku nákupních pobídek ze strany vlád. Opatření na podporu prodeje nicméně umožnila mírný růst prodeje v některých zemích, zejména v **Brazílii**.
  • **Střední Evropa zažila dlouhé a vlhké jaro, které se změnilo v suchý začátek léta, což zpomalilo poptávku po venkovních strojích STIHL, jako jsou sekačky na trávu. Na svém domácím trhu v Německu, kde STIHL generuje přibližně 10 procent svých celosvětových tržeb, společnost zaznamenala výrazný pokles tržeb. Stejně jako v globálním prostředí měly v roce 2023 dopad na německý trh inflace, trendy úrokových sazeb, vysoké ceny energií a zdrženlivost spotřebitelů. Západní Evropa jako celek zaznamenala také pokles oproti předchozímu roku, stejně jako východní Evropa. Společnost STIHL zcela ukončila dodávky do Ruska.
  • Prodej v Asii klesl jen mírně za úrovní předchozího roku, zatímco v Oceánii došlo k výraznějšímu poklesu.
  • Africe se naopak dařilo a zaznamenala nárůst prodeje, zejména v Jižní Africe. Růst na africkém kontinentu podtrhuje potenciál těchto rozvíjejících se trhů, který společnost STIHL hodlá neustále využívat. V důsledku toho společnost využila rok 2023 k založení dvou nových marketingových společností v Maroku a Kamerunu s cílem rozšířit svou přítomnost v slibných regionech severní a střední Afriky.

Segment baterií nadále roste

Zatímco prodej produktů na benzínový pohon výrazně poklesl, obchod s bateriemi a sekačkami iMow povzbudivě rostl. V západní Evropě a zejména v Severní Americe hraje typ bateriového pohonu již nyní významnou roli a v nadcházejících letech získá na důležitosti ještě větší. Společnost STIHL si klade za cíl zvýšit podíl prodeje bateriových výrobků na alespoň 35 procent do roku 2027 a do roku 2035 dosáhnout 80 procent. Rozšíření portfolia bateriových produktů a servisu STIHL je v plném proudu, a to jak v oblasti ručních produktů, tak i v oblasti zavádění nových kolových produktů. Například v lednu 2024 uvedla společnost STIHL na trh první bateriovou sekačku s nulovým poloměrem otáčení – sekačku s pojezdem na baterie s technologií nulového poloměru otáčení – na svém největším a nejdůležitějším trhu, ve Spojených státech. Jen v příštích dvou letech by se mělo na celosvětový trh dostat třicet nových bateriových produktů.

STIHL má dobrou pozici pro budoucnost

„STIHL od roku 2019 vzrostl o více než 30 procent,“ říká Traub. „Právě teď směřujeme k normalizaci růstu.“ Bez ohledu na to pokračujeme v naší dlouhodobé strategii dosažení dvojího technologického vůdčího postavení: vedeme udržitelnou transformaci v segmentu bateriového i benzínového nářadí. Nahrazení benzínových výrobků bateriemi rychle postupuje. To vyžaduje naši plnou sílu k transformaci, ke které přistupujeme z pozice síly. Zároveň tento trend potvrzuje, že jsme na správné cestě. I nadále se zaměřujeme na investice do bateriových technologií budoucnosti a jsme si jisti, že dosáhneme našich ambiciózních plánů růstu.“

Nový závod v rumunské Oradei, kde se bude vyrábět bateriové nářadí, zahájí provoz v roce 2025. Slavnostní položení základního kamene se konalo koncem března 2024. Od poloviny roku 2024 se v závodě zakládající společnosti ve Waiblingenu bude vyrábět také nářadí na baterie. Společnost oznámila, že pro rok 2025 zahájí ve svém hlavním německém závodě také výrobu EC motorů pro profesionální bateriové produkty, aby dále rozšířila výrobu bateriového nářadí.

Silný poměr vlastního kapitálu umožňuje strategické investice

S vysokým poměrem vlastního kapitálu 65,9 procenta (v předchozím roce: 61,9 procenta) a solidní strukturu rozvahy Skupina i v roce 2023 pokračovala ve financování klíčových strategických investic interně. Do nových technologií a mezinárodní výrobní a prodejní sítě bylo investováno zhruba 432 milionů eur, což představuje více finančních prostředků než v roce 2022 (404 milionů eur). Kapitálové výdaje opět překročily úroveň odpisů a amortizace. Jak Traub vysvětluje: „Plánujeme další růst ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, zejména v sektoru baterií.“ Díky naší dlouhodobé investiční strategii připravujeme naši globální výrobu a výrobní síť na zvýšenou poptávku po bateriích.“

Mezi hlavní opatření patřilo:

  • Společnost STIHL Inc. ve Spojených státech přestavěla 7 800 metrů čtverečních na výrobu bateriového nářadí. Do rozšíření výroby akumulátorových pil, fukařů na listí, zahradnických nůžek, vyžínačů a zastřihovačů okrajů STIHL a do zahájení výroby dalších deseti akumulátorových produktů bylo investováno zhruba 13 milionů amerických dolarů. Společnost STIHL Inc. v roce 2023 také zdvojnásobila výrobní kapacitu bateriových bloků AP.
  • V roce 2023 zahájila výroba modelu STIHL FSA 30 výrobu bateriových produktů v čínském městě Čching-tao. Výrobní linky ve výrobním závodě STIHL v Asii chrlí akumulátorové křovinořezy STIHL od října 2023.
  • STIHL Tirolv Rakousku, centrum excelence STIHL pro pozemní venkovní energetické zařízení, zvýšilo stupeň automatizace výroby třemi novými montážními linkami na bateriové produkty.
  • ZAMA na Filipínách investovala přibližně 14,6 milionu eur do nové budovy o rozloze 11 500 metrů čtverečních, aby umožnila další růst v nových produktových segmentech, jako jsou kabelové svazky, technické textilie a elektromechanické vstřikovací systémy.
  • STIHL Brazil investuje do rozšíření své prodejní struktury o dvě nová distribuční centra v Jundiaí v jihovýchodním regionu a také v Benevides v severním regionu.
  • STIHL Greece posiluje svou přítomnost v jižní Evropě otevíráním nové pobočky na Kypru. Od března 2023 se v centrálně umístěných prostorách v hlavním městě Nikósii nacházejí prodejní plochy, konceptní obchod a dílna pro inspekce a servis.

Zakládající společnost STIHL zaznamenává pokles tržeb

Německá zakládající společnost ANDREAS STIHL AG & Co. KG dosáhla v roce 2023 tržeb ve výši 1,6 miliardy eur (v předchozím roce: 1,8 miliardy eur), což odpovídá poklesu o 11,4 procenta. Počet zaměstnanců v německých pobočkách se k 31. prosinci 2023 meziročně mírně zvýšil o 1 procento na 6 003 zaměstnanců, z nichž 4 268 pracovalo ve Waiblingenu, 254 v Ludwigsburgu, 494 ve Fellbachu, 904 ve Weinsheimu a 83 ve Wiechs am Randen. Společnost STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG v Dieburgu měla 323 zaměstnanců.

Kapitálové výdaje se meziročně výrazně zvýšily a dosáhly přibližně 163 milionů eur (v předchozím roce: 136 milionů eur). Velká část této celkové částky se připisuje budovám a stavebním projektům, včetně nového firemního muzea STIHL Brand World ve Waiblingenu, které bylo otevřeno v roce 2023. Muzeum oživuje téměř stoletou historii společnosti a značky. Zvláštním vrcholem výstavy je komplexní znalostní platforma s názvem „Fascinace lesem“. Svět značek STIHL je o víkendech otevřen pro širokou veřejnost. Investovalo se také do nových strojů a zařízení, včetně nového hydraulického speciálního lisu v hodnotě 3 milionů eur se speciálně upraveným dopravníkovým systémem, který umožní flexibilnější výrobu ve Waiblingenu.

STIHL zůstává optimistický

Jako nezávislý rodinný podnik je STIHL schopen dlouhodobě plánovat a jednat i přes současné výzvy. Traub je ohledně aktuálního roku opatrně optimistický: „Za současných podmínek doufáme v mírný růst ve druhé polovině roku 2024.“ Důraz se i nadále soustředí na celkové rozšiřování a obnovu produktového portfolia STIHL, a to jak pro soukromé, tak i pro profesionální použití. Obzvláště důležitou roli hraje vývoj vysoce výkonných nabíjecích řešení pro bateriemi napájené produkty, zejména v profesionálním segmentu. Díky tomu budou moci lidé snadněji používat své bateriové nářadí bez přerušení po celý den a pracovat v přírodě a s přírodou. Společnost STIHL rovněž nadále investuje do IoT kapacit svých produktů a příslušenství, do rozšiřování globálních prodejních kanálů s přidáním e-commerce řešení a do rozšiřování globální sítě specializovaných prodejců. V neposlední řadě hraje důležitou roli také vývoj speciálních produktů pro rozvíjející se trhy, aby se lépe využil jejich tržní potenciál.

Inovace produktů STIHL pro profesionální uživatele a spotřebitele

Bateriové venkovní elektrické zařízení se stalo nepostradatelným a je již součástí každodenního pracovního života mnoha zahradnických a krajinářských profesionálů ve veřejném i soukromém sektoru. Díky technologickému pokroku je však nyní možné je používat i na místech, kde se dříve téměř výhradně používalo benzínové nářadí, například na stavbách.

  • Sekačky s nulovým poloměrem otáčení řady RZA 700 na baterie jsou na americkém trhu dostupné od ledna 2024. Díky dlouhé výdrži baterie až osm hodin jsou určeny pro celodenní komerční použití. I velké plochy lze sekat efektivně a bez nutnosti dobíjení. Konstantní rychlost kotouče také umožňuje přesný řezný vzor. Díky své robustní a ergonomické konstrukci usnadňují profesionálním zákazníkům každodenní práci.
  • V akumulátorovém systému AP rozšiřuje STIHL své portfolio rozbrušovacích pil o model STIHL TSA 300: **Aktuálně nejvýkonnější bateriová rozbrušovačka** v řadě STIHL přesvědčuje uživatele přesným řezáním, provozem s minimálními vibracemi a optimálním vyvážením při nízké hmotnosti. Díky maximální hloubce řezu 110 milimetrů je obzvláště vhodná pro zahradnictví a krajinářství – a lze ji zapnout stisknutím tlačítka, což eliminuje nutnost časově náročného startování. Díky nové technologii Power Laminate poskytuje baterie AP 500 S dostatek energie až na 20 minut provozu. Kromě standardně dodávaného řezacího kotouče jsou jako příslušenství k dispozici dva řezací kotouče. Diamantový řezný kotouč zaujme svou rychlostí a až o 20 procent vyšším řezným výkonem. Pro práci v oblastech citlivých na hluk, jako jsou obytné oblasti, je k dispozici také řezací kotouč s tlumením hluku, který chrání nejen sluch sousedů, ale i uši uživatele.
  • K dispozici je také podpora pro práci ve velkých výškách: S STIHL HTA 160, **v současnosti nejvýkonnějšími akumulátorovými tyčovými prořezávači** v řadě STIHL, mohou odborníci na péči o stromy, majitelé sadů a pracovníci ve veřejném zemědělství a lesnictví dosáhnout na větve a suché dřevo ve velkých výškách z bezpečného místa ze země a čistě je odstranit. Díky baterii AP 300 S s certifikací IPX4 nepředstavují problém ani nepříznivé povětrnostní podmínky.
  • STIHL connected nabízí správné digitální řešení, které zajistí, že je vybavení vždy připraveno k použití. Kompletně přepracované cloudové systémové řešení poskytuje profesionálním uživatelům podrobný přehled všech relevantních údajů o nářadí, jako je životnost baterie a nadcházející údržba, pro efektivní správu zařízení, optimalizované využití kapacity a méně prostojů.

Právě včas pro začátek zahradnické sezóny 2024 se společnost STIHL připravuje na uvedení nových produktů z řady akumulátorových systémů AS a AK pro spotřebitele:

  • Jeden motor, mnoho použití – to je akumulátorový kombinovaný motor STIHL KMA 80 R.
    Rychlospojka umožňuje připojit různé kombinované nářadí k pohonné jednotce pro širokou škálu zahradnických úkolů, od čištění cest a polí přes kypření půdy a sekání trávy až po prořezávání živých plotů a stromů. Celkem je k dispozici 13 nástrojů. Místo starostí s více kusy vybavení stačí uživatelům při práci uschovat pouze jednu akumulátorovou hlavici a použité příslušenství.
  • Akumulátorová zahradní nůžka GTA 26 se stala nedílnou součástí řady venkovního elektrického vybavení STIHL a nyní byla rozšířena o širší škálu použití: I vyšší větve nebo těžko dostupná místa lze pohodlně a bezpečně dosáhnout ze země s 1,5metrovým prodloužením. Zahradní nůžky lze rychle a bez použití nářadí přestavět na práci blízko země a ve výšce stromu.

Lidé, kteří rádi tráví čas zahradničením nebo si užívají přírodu, potřebují správné vybavení, a to jak z hlediska nářadí, tak i oblečení, které nosí. Proto značkový obchod STIHL nabízí mnoho nových funkčních a stylových kusů oblečení v unisex designech, které lze nosit jak na zahradě nebo na výletech do přírody, tak i ve městě. V souladu s barvou značky STIHL se celou kolekcí prolínají odstíny a tóny od zářivě oranžové až po rezavou. V sortimentu hraček jsou také nové produkty, jako například speciální sada TIMBERSPORTS® od PLAYMOBIL, a také klasiky, jako je motorová pila s vzhledem a stylem STIHL MS 500i. Skutečnost, že tato motorová pila STIHL pro děti je ve své třídě, potvrdila i organizace TÜV Rheinland, která ji jménem společnosti STIHL podrobila srovnávacímu testu s produkty jiných výrobců a udělila jí nejvyšší hodnocení 1,9.

Nové vrcholy STIHL TIMBERSPORTS®

Sezóna dřevorubců 2023 zakončila mistrovství světa STIHL TIMBERSPORTS® ve Stuttgartu jako zvláštní vrchol. Toto nadšení a duch budou pokračovat i v roce 2024, kdy jsou v programu již akce jako World Trophy a Rookie World Championship v italském Miláně (25. května) a mistrovství světa v Toulouse ve Francii (8./9. listopadu). Například Evropská trofej (29. září) v Bellinzoně ve Švýcarsku nebude o nic méně napínavá než kterákoli jiná mezinárodní soutěž TIMBERSPORTS® v roce 2024.

Kontakt pro tisk

mohlo by vás to také zajímat