Indie. Myšlenky se toulají od voňavého koření a barevných sárí k vrcholkům Himálaje a pobřeží Indického oceánu. Díky stále více mechanizovanému zemědělství se jedná o vzrušující trh, který se v současné době rychle rozvíjí a expanduje. Setkáváme se s Parindem Prabhudesaiem, výkonným ředitelem prodejní společnosti STIHL v Indii, a povídáme si s ním o jeho rodné zemi.
Indie je zemí rozmanitosti a spirituality. Od pohoří Himálaje na severu až po rozsáhlé pobřeží na jihu má Indie odlišné topografie, půdní kultury a typy zemědělství. Dominuje zde zemědělství – koneckonců, indické národy byly vždy známé jako zkušení agronomové a obchodníci. S více než 1,3 miliardami obyvatel je to po Číně nejlidnatější země světa a více než 50 % lidí zde pracuje v zemědělství nebo v jednom z souvisejících odvětví. Drobní a pohraniční zemědělci vlastní méně než dva hektary půdy, což tvoří 86,2 % z celkové rozlohy. Vysoký počet potenciálních pracovníků znamená nízké náklady na pracovní sílu, což následně výrazně zpomaluje výkonnost tohoto důležitého a potenciálního ekonomického odvětví. Mechanizace v zemědělství se skutečně rozšířila až v nedávné minulosti.
„Indie díky své rozmanité topografii nabízí mnoho příležitostí pro naše hlavní oblasti, jako je lesnictví, zemědělství, zahradnictví a krajinářství,“ vysvětluje Parind Prabhudesai, výkonný ředitel společnosti STIHL India. Na rozdíl od Německa, USA nebo Skandinávie se on a jeho tým musí potýkat s výzvou, že zhruba třetina všech Indů žije pod hranicí chudoby. S tím spojená nízká kupní síla má za následek vysokou poptávku po cenově dostupných produktech. STIHL splňuje přesně tento požadavek například s lesním křovinořezem STIHL FS 230 a motorovou pilou STIHL MS 180. Kultivátor STIHL MH 710 je novinkou na trhu. Indický trh se také vyznačuje elektrickým nářadím pro pěstování a sklizeň čaje a také poptávkou po kombinovaném nářadí, které uspokojuje sezónní poptávku po různých příslušenstvích. Vládní dotace umožňují drobným zemědělcům koupit si toto elektrické nářadí, vysvětluje Parind Prabhudesai.
Parind Prabhudesai je od roku 2014 výkonným ředitelem prodejní společnosti ANDREAS STIHL Pvt Ltd. v Indii se sídlem v Puné. Lokalita v současné době roste – stejně jako trh v Indii. V současné době je po celé zemi více než 1 600 prodejních míst STIHL.
Značkové produkty jsou žádané: Jejich robustnost, odolnost a dobré pracovní výsledky mluví samy za sebe. Kromě toho vláda dotuje pouze specifické a obvykle kvalitnější produkty: „Cílem je zajistit, aby každý zemědělec byl vybaven správnou mechanizací, která podpoří jeho živobytí a přispěje k celkové ekonomice.“
Díky kombinaci vylepšených technologií a rostoucí mechanizace, novým možnostem zavlažování a vládou podporované cenové politice nyní indické zemědělství zažívá uspokojivý růst. Společnost STIHL India bedlivě sleduje toto odvětví a zapojuje se do speciálních kampaní zaměřených na zemědělce. „Tato doba je pro nás velmi vzrušující a velmi důležitá,“ říká Parind Prabhudesai. Pro něj je změna, kterou indický zemědělský průmysl v současné době prožívá, téměř revolucí: Hluboká změna v životních a pracovních podmínkách farmářů.
Z tohoto důvodu se STIHL India nezabývá jen prodejem produktů, ale také vzděláváním potenciálních nových zákazníků. Měli by vidět a chápat přidanou hodnotu a podporu, kterou mohou stroje a technické pomůcky nabídnout. Proto je nyní STIHL India aktivní po celé zemi. V rámci speciálně navržené roadshow „Parivartan Yatra“ (v angličtině „Cesta transformace“) navštěvují prodejci STIHL také odlehlé oblasti a pomocí videí vysvětlují použití produktů, předvádějí nářadí v terénu a usilují o přímou výměnu znalostí a nápadů se zemědělci. „Spolupráce s různými zemědělskými družstvy nám navíc pomáhá inspirovat pro toto téma větší skupinu lidí.“ Pro marketingové účely se ale využívají i sociální média, internet a televize, sponzorování populárních sportovních týmů a speciálně upravené dodávky.
Kultivátory – jako například STIHL MH 710 – jsou oblíbené u indických farmářů. Nákup značkových výrobků je v poslední době dotován státem. Díky tomu je také snazší je koupit a hospodárně hospodařit pro drobné zemědělce.
Kromě rýže je hlavní potravinou pěstovanou v Indii pšenice. Země je také jedním z největších světových producentů cukrové třtiny, čaje a bavlny. Koření je také jedním z nejdůležitějších zemědělských produktů.
Indie je barevná. To je vidět na nádherných sárí – a v indické kuchyni. Spektrum chutí a barev sahá od amchuru, světle žlutého prášku vyrobeného ze sušeného zeleného manga, až po hnědé skořicové tyčinky.
STIHL India sídlí v Puné od roku 2006. Město na západě, vzdálené ne více než 150 kilometrů od Bombaje, je známé svými vzdělávacími institucemi a IT parky a sídlí v něm více než 220 německých firem. V roce 2019 začaly v Pune stavební práce na přestěhování do nové moderní budovy. Tato investice má pomoci vyškolit prodejní partnery a specializované prodejce po celé zemi a oslovit zákazníky ještě efektivněji a cíleněji. K dispozici jsou také tři regionální kanceláře a další skladovací kapacity v Dillí, Kalkatě a Bengalúru, takže produkty STIHL lze nabízet po celé zemi. Kromě toho budou k dispozici propojená školicí zařízení, kde mohou být specializovaní prodejci vhodně proškoleni a bude umožněn přímý kontakt se zákazníky. Kromě stavebního a konstrukčního vývoje se Parind Prabhudesai vždy velmi zajímal o výsledky průzkumu trhu, aby získal co nejvíce znalostí o potřebách svých zákazníků. Na podporu uvádění produktů na trh, identifikaci rozvojového potenciálu a rozšíření prodejní sítě se používají různé studie: „Známe farmáře, podmínky pěstování a jaké vybavení potřebují.“ To je naše výhoda.“
STIHL využívá tuto výhodu v celé výrobní síti. Vývoj probíhá v ústředí v Německu s ohledem na specifické potřeby zemědělců a poptávku po cenově dostupném, robustním a vysoce kvalitním elektrickém nářadí. Výsledkem je řada produktů speciálně navržených tak, aby splňovaly potřeby nově industrializovaných zemí. Elektrické nářadí je cenově dostupné a robustní; navíc jej může majitel úspěšně a snadno opravit a nabízí všestranné využití. Produkty, jako je křovinořez STIHL FS 230 a kultivátor STIHL BC 230, byly vyvinuty s hlubokým porozuměním celému asijskému trhu a vyrábějí se v závodě STIHL China v Čching-tao a odtud se také exportují. „Tímto portfoliem, které je postaveno na odborných znalostech celé skupiny STIHL, jsme přesvědčili zákazníky v Indii.“